Hamlet
Jan Englert wieńczy dwadzieścia osiem sezonów swojej pracy artystycznej w Teatrze Narodowym przedstawieniem Hamleta – arcydramatu, z którym mierzył się już w ostatnim półwieczu parokrotnie, zarówno jako aktor i jako reżyser.
Hamlet jak żadna inna postać światowej literatury stał się naszym bohaterem narodowym: „W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce do myślenia”, pisał Stanisław Wyspiański.
O kształcie scenicznych interpretacji Hamleta mogą decydować szczegóły. Ale będą to zawsze znaczące szczegóły. Na przykład: czy i w jakiej postaci Hamletowi objawia się Duch Ojca? Co jest prawdą, a co fałszem na elsynorskim dworze? Czy wierzyć duchom przodków? I czy wierzyć komukolwiek? Kto manipuluje, kto szuka prawdy, a kto łudzi się, że jej szuka? I czy ktoś w ogóle jest godny współczucia?
„W Hamlecie jest wiele spraw: polityka, przemoc i moralność, spór o jednoznaczność teorii i praktyki, o cele ostateczne i sens życia, jest tragedia miłosna, rodzinna, państwowa, filozoficzna, eschatologiczna i metafizyczna. Wszystko, co chcecie! I jest jeszcze wstrząsające studium psychologiczne” – pisał Jan Kott, krytyk i eseista. Można bez końca mnożyć pytania o wszystkie sensy tragedii, którą stworzył Szekspir, ale szukając odpowiedzi trzeba przyjąć stwierdzenie Kotta: „każdy Hamlet poza Hamletem filologów był i jest zawsze człowiekiem współczesnym”.
Z Hamletem w minionych dekadach mierzyło się wielu znakomitych aktorów. Dość rzadko zdarzało się jednak, aby aktorzy zaczynali swoją karierę od Hamleta. Dla Hugo Tarresa tytułowa kreacja w spektaklu reżyserowanym przez Jana Englerta jest debiutem w Teatrze Narodowym.
Na zdjęciu: próby Hamleta – Hugo Tarres. Fot. Marta Ankiersztejn
reżyseria: Jan Englert
scenografia: Wojciech Stefaniak
kostiumy: Martyna Kander
muzyka: Aleksandra Gryka
choreografia: Tomasz Wygoda
reżyseria światła: Karolina Gębska
projekcje wideo: Jagoda Chalcińska
układ pojedynku: Przemysław Wyszyński
Występują
-
Hugo Tarres
Hamlet (AT; gościnnie)
-
Helena Englert
Ofelia (gościnnie)
-
Beata Ścibakówna
Gertruda
-
Mateusz Kmiecik
Klaudiusz
-
Cezary Kosiński
Poloniusz
-
Przemysław Stippa
Horacjo
-
Paweł Brzeszcz
Laertes
-
Sebastian Dela
Rosencrantz
-
Piotr Kramer
Guildenstern
-
Robert Jarociński
Voltemand
-
Hubert Paszkiewicz
Voltemand
-
Bartłomiej Bobrowski
Ozryk
-
Jerzy Radziwiłowicz
Król-Aktor
-
Patrycja Soliman
Królowa-Aktorka
-
Joanna Gryga
Królowa-Aktorka
-
Arkadiusz Janiczek
Pierwszy Grabarz
-
Jakub Gawlik
Drugi Grabarz
-
Marcin Przybylski
Marcellus
-
Henryk Simon
Bernardo
-
Paweł Tołwiński
Fortynbras
-
Kacper Matula
Majordomus
-
Damian Mirga
Lucianus (gościnnie)
-
Mariusz Urbaniec
Kapitan wojsk (gościnnie)
-
Przemysław Wyszyński
Francisco (gościnnie)
Realizatorzy
- asystent reżysera: Przemysław Wyszyński
realizatorzy dźwięku: Marek Szymański, Hubert Majewski, Mariusz Maszewski - realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
- realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
- inspicjentka: Katarzyna Kłosowska-Kobiałka
suflerka: Magdalena Markowska
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.