Saragossa
Od chwili odnalezienia i opublikowania Rękopisu znalezionego w Saragossie Jan Potocki zyskał pozycję jednej z legendarnych postaci światowej literatury. Dzieło – napisane po francusku i przetłumaczone na polski dopiero w 1847 roku – po opublikowaniu długo zaginionego francuskiego manuskryptu uznane zostało za arcydzieło literatury francuskiej i literatury fantastycznej wszech czasów.
Do legendy Rękopisu... należy również fakt, że jego autor odebrał sobie życie wkrótce po ukończeniu powieści. Właśnie owo samobójstwo wielkiego erudyty, światowca i intelektualisty wieku Oświecenia przyjął Tadeusz Bradecki za podstawę dramatyczną swego „romansu scenicznego”.
Rzecz dzieje się w roku 1815 we wsi Uładówka na Podolu, gdzie Potocki spędził ostatnie lata życia i gdzie szlifował srebrną kulkę od cukiernicy do chwili, kiedy jej wymiary stały się na tyle doskonałe, by mogła posłużyć jako kula do pistoletu. Bradecki wyobraził sobie, że cały promienny i zarazem melancholijny świat Rękopisu... towarzyszy wówczas autorowi, dokonującemu rozliczenia z własnym życiem i własną epoką. Bajkowa fantastyka Orientu i uroda Hiszpanii ożywają więc zimową nocą w tak bliskim polskiej literaturze klimacie Podola. Jeden z wielkich epoki Oświecenia kończy życie jako ekscentryk i odludek. Strzał w Uładówce zamyka jego życie i jego dzieło, a zarazem otwiera nową epokę. Rozpoczynają się dzieje romantyzmu.
reżyseria: Tadeusz Bradecki
scenografia: Barbara Hanicka
muzyka: Stanisław Radwan
Obsada:
Jan Jerzy Łapiński
Dzieciuszyński Krzysztof Gosztyła
Justysia Aleksandra Justa
Don Belial de Gehenna Teresa Budzisz-Krzyżanowska (prem.) / Krzysztof Wakuliński
Stary van Worden Michał Pawlicki
Don Inigo, Montalto, Don Felipe Juliusz Wyrzykowski (gościnnie)
Garcias Hierro, Grillo Monaldi, Arcybiskup, Książę Medina Sidonia Marek Barbasiewicz
Emina, Elwira Anna Szczerbińska (gościnnie)
Zibelda, żona Starego Zoto, żona Nieznajomego Karina Kunkiewicz (gościnnie)
Ibn Fafullach, Zoto, Sangro Moreno Andrzej Blumenfeld
Moma, Rovellas, Veyras Jacek Poniedziałek
Cicia, Napoleon, Indianin, Student, Sługa Paweł Tołwiński (gościnnie)
Stary Zoto, Uczeń, Student, Sługa Arkadiusz Janiczek
Margrabia Feltri, Indianin, Uczeń, Student, Sługa Rafał Sawicki (gościnnie)
Padre Paolo, Kleryk, Uczeń, Student, Sługa Tomasz Zięcik (gościnnie)
Nieznajomy, Uzeda, Uczeń Mirosław Konarowski
Serra, Penna Velez Mariusz Benoit / Tadeusz Huk (gościnnie, od 17 marca 1998)
Mamun, Sanudo Olgierd Łukaszewicz
Rebeka, Elwira de Torres Sylwia Nowiczewska
Geniusz, Uczeń, Student, Don Diego Marcin Kocela (gościnnie)
Karusia Ewa Gorzelak (gościnnie)
Dalanosa Wiesława Niemyska
Avarito ***
Maria de Torres, Księżna Medina Sidonia Anna Chodakowska
Lonzeto, Uczeń, Student, Hermosito Leszek Zduń
Avadoro Łukasz Lewandowski
Giralda Sławomira Łozińska
Ciało margrabiego Valornez Krzysztof Kuszczyk
Don Giovanni:
Donna Elvira Maria Mitrosz / Joanna Woś (prem.) / Magdalena Andreew (od 7 marca 1998)
Don Giovanni Krzysztof Szumański (Akademia Muzyczna; prem.) / Wojciech Gierlach (AM)
Leporello Krzysztof Matuszak (AM; prem.) / Jakub Porczyński (AM)
Komandor, Masetto Krzysztof Kowalewski (AM; prem.) / Rafał Siwek (AM)
Zerlina Justyna Stępień (AM; prem.) / Katarzyna Trylnik (AM)
Don Ottavio Piotr Rafałko
Donna Anna Sylwia Burnicka / Katarzyna Trylnik (AM; prem.)
Cukiernicy zespół Szkoły Flamenco w składzie: Małgorzata Matuszewska, Marek Krajewski, Artur Muszyński
Batalion napoleoński zespół Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Państwowym Teatrze Żydowskim w składzie: Marek Derlaciński, Tomasz Dusiewicz, Grzegorz Grzywacz, Ryszard Kleczyński, Ryszard Kluge, Marek Kowalski, Grzegorz Kulikowski, Tomasz Nerkowski, Tomasz Musiałowicz, Andrzej Pankowski, Janusz Porębski, Krzysztof Skarżyński, Tomasz Tworkowski (od 3 marca 1998)
Orkiestra
skrzypce: Stanisław Tomanek / Adam Kublik
gitara: Tadeusz Machalski
lutnia: Tomasz Kania
perkusja: Andrzej Abramowski / Edward Krzyżaniak
Realizatorzy:
- dyrygent: Mirosław Jastrzębski
- światło: Stanisław Zięba
- asystenci reżysera: Mariusz Bieliński (WRD AT), Marcin Grota
- asystentki scenografa: Irena Gaj, Ewa Mikułowska
- dźwięk: Marian Tarczyński
- przygotowanie wokalistów: Mirosława Brzezińska
konsultant języka łacińskiego: Maciej Staniszewski