Barbara Wysocka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Aktorka, reżyserka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2008) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Wcześniej studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech. W latach 2008–2014 aktorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Od 2016 roku w zespole aktorskim warszawskiego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera. Współtworzy grupę artystyczną Centrala. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie. 

Jako aktorka współpracowała z teatrami krakowskimi: Sceną STU i Łaźnią Nową, teatrami warszawskimi: Wielkim – Operą Narodową, Dramatycznym, Centrala, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, Teatrem Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, a także z Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, ze scenami berlińskimi – Maxim Gorki Theater oraz Schaubühne am Lehniner Platz, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej. 

Reżyserowała w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (Klątwa Wyspiańskiego, 2007; Pijacy Bohomolca, 2009), Wrocławskim Teatrze Współczesnym (Kaspar Handkego, 2009), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Zagłada domu Usherów Glassa, 2009; Medeamaterial Dusapin, 2012; Moby Dick Knapika, 2014; Eros i Psyche Różyckiego, 2017; Tosca Pucciniego, 2019), Teatrze Polskim we Wrocławiu (Szosa Wołokołamska Müllera, 2010; Filoktet Sofoklesa, 2012), Centrali (Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity, wg własnego scanariusza, 2014), Teatrze Polskim w Bydgoszczy (Łagodna Dostojewskiego, 2010), Teatrze Polskim w Warszawie (Anty-Edyp na podstawie m.in. tekstów Sofoklesa i Freuda, 2010), Kammerspiele w Monachium (Woyzeck Büchnera / Berga, 2012), Bayerische Staatsoper (Łucja z Lammermooru Donizettiego, 2015), Teatrze Powszechnym w Warszawie (Juliusz Cezar Shakespeare’a, 2016; 1984 Orwella, 2019). Dla Bregenzer Festspiele przygotowała Don Giovanniego Mozarta (2016). W Teatrze Narodowym zrealizowała przedstawienia na podstawie tekstów Georga Büchnera – Lenza (2011) oraz Śmierć Dantona (2018).

Laureatka nagród aktorskich. Uhonorowana za role Agnieszki w Ósmym dniu tygodnia wg Hłaski w reżyserii Armina Petrasa i Judyty w Księdzu Marku Słowackiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2006). Za rolę Judyty otrzymała także nagrodę w 1. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2006). Wyróżniona nagrodą aktorską za rolę Kasandry w Odprawie posłów greckich Kochanowskiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie podczas 32. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2007). Za rolę Aleksandry Billewiczówny w Trylogii Sienkiewicza w reżyserii Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie otrzymała nagrodę 34. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2009) i Nagrodę Młodych 8. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2009). Za rolę w monodramie Chopin bez fortepianu w reżyserii Michała Zadary z Teatru Centrala Warszawa wyróżniona Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego i Nagrodą Dziennikarzy 49. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014) oraz Nagrodą za Osobowość Artystyczną 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Festiwalu Nowego Teatru (2014). Przedstawienie Chopin bez fortepianu zdobyło także Grand Prix 13. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2014). Laureatka wyróżnienienia aktorskiego za spektakl Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity wg własnego scenariusza i we własnej reżyserii w Teatrze Polskim we Wrocławiu na 50. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2015) oraz nagrody głównej w dziedzinie aktorstwa za rolę Idalii w Fantazym Słowackiego w reżyserii Michała Zadary z warszawskiego Teatru Powszechnego w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w Warszawie (2015).

Laureatka nagród za reżyserię. Za inscenizację Klątwy Wyspiańskiego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie wyróżniona nagrodą na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2008) i Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego 43. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2008). Za przedstawienie Kaspar Handkego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym otrzymała Wrocławską Nagrodę Teatralną (2009) i nagrodę marszałka województwa dolnośląskiego dla najlepszego przedstawienia (2010). Za reżyserię Pijaków Bohomolca w krakowskim Narodowym Starym Teatrze została uhonorowana nagrodą Agnieszki Glińskiej oraz nagrodą śląskich dziennikarzy na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (2010) oraz wyróżnieniem w 5. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2010). Za reżyserię Szosy Wołokołamskiej Müllera w Teatrze Polskim we Wrocławiu wyróżniona nagrodą marszałka województwa dolnośląskiego w kategorii „największe wydarzenie teatralne sezonu” (2011). Otrzymała Złotego Yoricka na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za najlepszą inscenizację szekspirowską – spektakl Juliusz Cezar (2016).


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Lenz (prapremiera polska), Georg Büchner, 2011; reżyseria
Śmierć Dantona, Georg Büchner, 2018; reżyseria

Role w Teatrze Narodowym:

AMALIA EDELREICH (gościnnie; od 12 września 2014), Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
KATTRIN (gościnnie), Matka Courage i jej dzieci, Bertolt Brecht / muz. Paul Dessau, reż. Michał Zadara, 2016
JENTA (gościnnie), Księgi Jakubowe, Olga Tokarczuk, reż. Michał Zadara, 2022

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.