Aktualności

Projekt „Klasa TN” – relacja

Teatr od kulis i intensywne przygotowania do pokazu końcowego na Scenie Studio Teatru Narodowego. O trwającym od września projekcie „Klasa TN”→ pisze jego uczestniczka, Vanessa Pusz.

Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – tylny rząd: Patrycja Narozanska, Maja Kamińska, Julia Kłujszo, Ida Szczechowicz, Nadia Gleń, Maja Kwiatkowska, Weronika Jóźwiak, Julia Poławska, Zofia Kulas, Milena Blachowska, Vanessa Pusz, Lena Dać, Julia Lichocka, Wiktor Domański, 5-osobowa grupa z lewej strony: Bernadeta Obrębowska, Henryk Kowalski, Anna Pękala, Anna Perkowska, Tomasz Kubikowski. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu

Jako grupa uczniów LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” pod opieką pani Bernadety Obrębowskiej bierzemy udział w tegorocznej, trzeciej już edycji projektu teatralnego „Klasa TN”– przedsięwzięcia organizowanego przez Teatr Narodowy we współpracy ze szkołą. Na finał projektu, w maju 2024 roku przewidziany jest pokaz warsztatowy, nad którym prace trwają od września. Po zaciętej dyskusji, towarzyszącej wyborowi tematyki przygotowywanego pokazu, koncentrującej się głównie wokół twórczości Szekspira i Witkacego, po bardzo wyrównanym głosowaniu z „dogrywką” zdecydowaliśmy się stworzyć prezentację na podstawie utworów patrona naszej szkoły. W ramach przygotowań do pokazu końcowego, a także edukacji z zakresu szeroko pojętej wiedzy o teatrze – począwszy od tej ściśle dotyczącej Teatru Narodowego, a skończywszy na tej obejmującej szersze tło kulturowe, odbywają się zajęcia warsztatowe oraz cykliczne spotkania z naszą reżyserką panią Anną Gryszkówną. Uczestniczyliśmy również w spotkaniu organizacyjnym na temat projektu, gdzie wraz z dyrekcją szkoły i przedstawicielami Teatru Narodowego, omówiliśmy sprawy formalne i podjęliśmy wspólne ustalenia. 

Warsztat poprowadzony przez kuratorkę projektu panią Annę Pękalę pozwolił nam zapoznać się z organizacją przestrzeni w Teatrze Narodowym i był pierwszą okazją do podzielenia się swoimi talentami aktorskimi na forum całej grupy. Na wykładzie „Ale historia” pana Tomasza Kubikowskiego, kierownika literackiego TN, zanurzyliśmy się w dziejach Teatru Narodowego: poznaliśmy jego przemiany – zarówno te architektoniczne, jak i te zachodzące w charakterze wystawianej twórczości – przekształcenia, dynamikę, a w końcu – odkryliśmy ulotność teatru, nieuchwytność jego materii stworzonej z przemijalnych pokazów aktorskich. 

Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu

Teatr Narodowy poznajemy również od strony jego działalności artystycznej. Obejrzeliśmy takie spektakle, jak: Mizantrop→, Fredro. Rok Jubileuszowy→ czy Kordian→; przed obejrzeniem tego ostatniego wzięliśmy udział w lekcji teatralnej. Mieliśmy też okazję zwiedzić teatr – wszystkie sceny i pracownie. Część z nas (zajmująca się sprawami organizacyjnymi i dziennikarskimi, bo i taką sekcję mamy, należy do niej też pisząca te słowa) odwiedziła również magazyny z rekwizytami i scenografią – „przechowalnie” różnych światów, oczekujących ożywienia na czas spektaklu. Długo nie mogliśmy się oderwać od ich odkrywania. Po wycieczce zgodnie sądzimy, że było to niezapomniane przeżycie. 

W ostatnim czasie odbyło się również spotkanie z panią Martyną Kander, scenografką i kostiumografką Teatru Narodowego. Rozmawialiśmy o scenografii i jej roli w teatrze oraz o możliwych rozwiązaniach dla naszego pokazu.

Uczestniczyliśmy również w spotkaniu z panem Przemysławem Pawlakiem – znawcą literatury Witkiewicza, prezesem Instytutu Witkacego i zastępcą kierownika działu literackiego Teatru. Zajęcia pomogły nam lepiej zrozumieć literacką wrażliwość Witkacego i jego koncepcję własnej twórczości. Uczestnicy zadawali pytania dotyczące interpretacji granych przez nich scen w przygotowywanym pokazie i otrzymali ważne sugestie na temat swoich ról.

Projekt zaskakuje nas swoją wielowątkowością, rozległością i bardzo dobrą organizacją.
  

Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – Nadia Gleń, Ida Szczechowicz, Maja Kamińska, Julia Kłujszo, Hanna Szczęsna, Daria Matysiak, Jan Majchrowski, Agata Podlach. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu

Uczestnicy zapytani, czym jest dla nich udział w projekcie, odpowiadają:

„Dla mnie jest szansą, sprzyjającą okolicznością do zrobienia czegoś ciekawego, skorzystania z życia. Umożliwia mi też rozwój w dziedzinie szeroko pojętej sztuki i sztuki ekspresji”.

„Udział w projekcie to dla mnie szansa, żeby trochę »zwalczyć« swoją nieśmiałość i żeby móc wystąpić na prawdziwej scenie, co od jakiegoś czasu było moim marzeniem. I żeby zobaczyć teatr »od tyłu«”.

„Interesuję się fotografią i scenografią, projekt jest dla mnie okazją do poznania teatru od zaplecza artystycznego”.

„Dołączyłam do projektu dość spontanicznie, po tym jak usłyszałam, że potrzebne są osoby do zadań organizacyjnych związanych ze scenografią i obsługą projektu. Wydaje mi się, że to szansa na poszerzenie horyzontów, a że dalej nie mam pojęcia, czym chcę się kiedyś zajmować, to warto wypróbować wszystkiego, co ma związek z kulturą i sztuką. Mam nadzieję, że dzięki projektowi poznam bliżej teatr od strony organizacyjnej, a nie tak jak wcześniej, tylko od strony widza. Nawet jeśli nie zdecyduję się pracować w teatrze, to i tak czuję, że próba wcielenia w życie wszystkich naszych pomysłów na prawdziwej scenie Teatru Narodowego będzie niesamowitym doświadczeniem”.

Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – Elżbieta Szymborska, Vanessa Pusz, Wiktor Domański

Kolejne miesiące wypełnione były przede wszystkim wyjściami teatralnymi. Na wyróżniającym się barwną scenografią przedstawieniu Alicji Kraina Czarów→ zobaczyliśmy ciekawą interpretację słynnych powieści Lewisa Carrolla, a podczas spektaklu Król Lear→ obejrzeliśmy takiego Szekspira, jakiego wcześniej nie znaliśmy. Z tą mroczną inscenizacją kontrastował przezabawny Tartuffe albo Szalbierz→, którego grano w Teatrze Narodowym już po raz ostatni. Zdaje się, że ten spektakl najbardziej spodobał się uczestnikom projektu, dlatego tym bardziej cieszymy się, że wraz z Teatrem i aktorami mogliśmy pożegnać ten grany przez niemal osiemnaście lat tytuł.

Byliśmy również na pokazie możliwości scenicznych, na którym podziwialiśmy rozmaite rozwiązania techniczne – zarówno wizualne, uzyskiwane głównie dzięki oświetleniu scenicznemu, jak i dźwiękowe. O procesach zachodzących na scenie opowiadał nam pan Zbigniew Kośka, zastępca dyrektora ds. technicznych. Mieliśmy również okazję zadać pytania członkom zespołów oświetlenia i nagłośnienia scenicznego.

Ostatnimi zajęciami, w których wzięliśmy udział, był warsztat „Promujemy, zapowiadamy, opisujemy, sprzedajemy”. Prowadzący opowiedzieli nam o promocji spektaklu, o aktywności teatru w mediach, tworzeniu plakatów i emblematów przedstawień oraz o pracy działu literackiego. Wiedzę nabytą podczas tych zajęć wykorzystamy już niebawem, kiedy zajmiemy się wyżej wymienionymi działaniami.

Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu

Wspólne wyjścia i warsztaty to nie wszystko; trwają także intensywne przygotowania do finału naszego projektu. Osoby, które są aktorkami i aktorami omawiają, wymyślają, tworzą i ćwiczą swoje sceny na spotkaniach z panią Anną Gryszkówną. Takimi wrażeniami i przemyśleniami dzielą się po dotychczasowych doświadczeniach:

„Odkąd zaczęliśmy na poważnie ćwiczyć naszą scenę, czujemy się jak prawdziwi aktorzy. Uczymy się naszych wypowiedzi, pracujemy nad intonacją i mową ciała oraz obmyślamy ruch na scenie. Jednak wciąż czeka nas dużo prób”.

„Witkacy był twórcą i zwolennikiem teorii czystej formy, według której, w dużym uproszczeniu, nie powinno się w sztuce dopatrywać nawiązań do świata rzeczywistego, ponieważ w danym tekście znajduje się wszystko co potrzebne do jego interpretacji. Uśpienie, wręcz znudzenie widza, a potem gwałtowne przywrócenie do rzeczywistości, sprawianie dyskomfortu, łamanie czwartej ściany: to tylko kilka taktyk, którymi lubił posługiwać się Witkacy w swoich sztukach i liczę, że to samo poczucie zaskakującej dziwności uda się odtworzyć także nam. W przypadku mojej grupy jest o tyle nietypowo, że oprócz nas ten sam fragment tekstu opracowuje jeszcze inna grupa, co pozwala nam na dwie różne interpretacje tej samej sceny”. 

Vanessa Pusz, uczennica klasy 2c LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”



KLASA TN — 3. edycja projektu edukacyjnego
 
kuratorka: Anna Pękala
współpraca: Katarzyna Hańć
koordynacja: Sara Paradzińska (Teatr Narodowy), Bernadeta Obrębowska (koordynatorka z ramienia szkoły)
opieka artystyczna: Anna Gryszkówna 
opieka merytoryczna: Tomasz Kubikowski

Informacje o projekcie →

  • INNE ROZKOSZE | wideo zapowiedź

    „...i tak byłaby to WSTRZĄSAJĄCA HISTORIA”. Inne rozkosze Jerzego Pilcha w reżyserii Jacka Głomba | wideo zapowiedź | premiera: 7 grudnia na Scenie przy Wierzbowej

  • Prowokacja z przytupem. Rozmowa z Jackiem Głombem

    Jacek Głomb inscenizuje Inne rozkosze Jerzego Pilcha. „Ten tekst jest niepoprawny politycznie – mówi reżyser – nie ma w nim żadnej poprawności, jest za to prowokacja z przytupem”. 

  • Ekscesy i ból istnienia | premiera INNYCH ROZKOSZY

    Nieugaszone pożądania, ekscesy, ekstrawagancje i dopadający nas, od czasu do czasu, bólu istnienia. Mistrzowska proza Pilcha w scenicznej interpretacji Jacka Głomba.

  • Jan Englert – 60 lat na scenie!

    Jubilatowi życzymy kolejnych wspaniałych artystycznych wyzwań i nieustającej wiary w teatr! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

     

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały świąteczny podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • Księgarnia internetowa Teatru Narodowego

    Zapraszamy na świąteczne zakupy. W ofercie publikacje poświęcone dziejom teatru i jego twórcom oraz plakaty. Wiele propozycji wydawniczych w bardzo atrakcyjnych cenach!

  • Repertuar listopad – grudzień

    Premiera Innych rozkoszy Pilcha w reżyserii Jacka Głomba. Wśród wielu propozycji – Maria Stuart Schillera i Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha.

  • Repertuar styczniowy

    Wśród wielu styczniowych tytułów: Faust Goethego, Jak być kochaną wg Brandysa oraz Czekając na Godota Becketta. 




  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach od listopada do stycznia 2025. 

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie w stulecie urodzin aktora

    11 listopada wspominamy Andrzeja Łapickiego, legendarnego aktora Teatru Narodowego, rektora warszawskiej Akademii Teatralnej i prezesa ZASP-u, w stulecie jego urodzin.  

  • Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą

    Przed premierą Fausta: „Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję” – mówi reżyser, Wojciech Faruga. „Opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla Julia Holewińska, dramaturżka. 

  • Współczesna odyseja | premiera FAUSTA

    Indywidualne doświadczanie świata, podróż przez historię współczesną i archiwa naszej pamięci – Faust Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi i dramaturgii Julii Holewińskiej.

  • Anna Seniuk – 60 lat na scenie!

    Świętujemy 60-lecie debiutu Anny Seniuk! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który przygotowaliśmy z okazji jubileuszu wspaniałej artystki.

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – pożegnanie z tytułem

    Intrygi, gry pozorów, wiele odmian miłości. 14 i 15 grudnia zapraszamy na ostatnie przedstawienia Wieczoru Trzech Króli Shakespeare’a w reżyserii Piotra Cieplaka. 

  • Premiery sezonu 2024/2025

    Światowa klasyka i polska współczesność! Sezon 2024/2025 w Teatrze Narodowym oprze się na tych dwóch przeciwległych filarach. 

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Maryla Zielińska z Nagrodą Komitetu Nauk o Sztuce PAN

    Maryla Zielińska za książkę To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego otrzymała Nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autorce składamy serdeczne gratulacje! 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 250 spektakl!

    Pchła Szachrajka będzie łobuzować na scenie po raz 250! 1 grudnia 2024 zagramy jubileuszowy spektakl na podstawie utworu Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida

    Piotr Cieplak za reżyserię Czekając na Godota został uhonorowany Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Serdecznie gratulujemy!

  • Teatr Narodowy w ankiecie miesięcznika TEATR

    W podsumowaniu miesięcznika „Teatr” Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2023/2024 zostały wymienione spektakle oraz twórczynie i twórcy Teatru Narodowego.

  • FEBLIK – recenzje po premierze

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Feblik Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Czas ekstremalny | premiera FEBLIKA

    Rzeczywistość realna i magiczna zarazem, dojrzewanie w dusznej wspólnocie, pojemny świat metafory. Feblik – premiera odbyła się 14 czerwca.

  • Widzieć jaśniej. Rozmowa z Leną Frankiewicz

    Reżyserka pracuje nad Feblikiem. „Młodość jest zawsze «bardziej», widzi jaśniej – podkreśla. – Główna bohaterka, dojrzewająca Mania potrafi bezpardonowo obnażyć obłudę świata”.

  • 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego

    29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – wizjonera teatru, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

  • Adam Hanuszkiewicz – 100. rocznica urodzin

    16 czerwca mija setna rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza (1924–2011) – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Odbyły się już pokazy wieńczące 3. edycję projektu „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

    .

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Za nami finał 3. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”.

  • Setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka

    Reżyser, dyrektor Teatru Narodowego, twórca historycznej inscenizacji Dziadów, wybitna osobistość świata teatru – 17 maja 2024 mija setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka. 

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody PTBT!

    Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za To. Biografię Jerzego Grzegorzewskiego, książkę wydaną przez Teatr Narodowy. Serdecznie gratulujemy! 

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim dostępna w naszej księgani internetowej. Przedstawiamy dźwiekowy zapis spotkania poświęconego wydawnictwu.

  • Jerzy Radziwiłowicz z Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

    Jerzy Radziwiłowicz został uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego. Serdecznie gratulujemy!

  • Skaliste wybrzeża | premiera GRY SNÓW

    Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła się 13 kwietnia.

  • PODRÓŻ | rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „Podążając za everymanem, chcemy odnaleźć sensy tej nieprzewidywalnej moralitetowej wędrówki” – mówi Sławomir Narloch, reżyser Gry snów. 

  • KRÓL LEAR – wybór recenzji po premierze

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami po premierze Króla Leara Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Ewa Wiśniewska – 60 lat na scenie!

    Ewa Wiśniewska obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Wybitna aktorka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reż. Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Telewizyjne wersje spektakli dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.